Thursday, April 15, 2010

kelebihan Matrikulasi

Ramai pelajar yang bertanyakan shafiq manakah di antara ketiga-tiga program lepasan SPM ini, mana yang lebih baik. Shafiq dah jawab berulang kali tentang perkara ini di dalam komen balas sifu di sini. Untuk membolehkan pelawat blog ini membaca respons sifu yang terdahulu itu, maka shafiq paparkan semula sebagai pos tetap.

Matrikulasi dan program asasi adalah program khas yang dirangka untuk membolehkan pelajar cemerlang melangkau program diploma. Matrikulasi keutamaan adalah program satu tahun (PST) walaupun ada juga program dua tahun (PDT). Matrikulasi yang popular sekarang ialah matrikulasi KPM. Namun begitu program asasi seperti program asasi sains atau program asasi undang-undang atau program asasi perakaunan juga memberi peluang lepasan SPM melangkau ke peringkat ijazah dalam tempoh singkat iaitu 1 tahun (2 semester) . Kedua-dua peluang pembelajaran ini, matrikulasi dan program asasi dikenali sebagai program laluan pantas (fast track). Bayangkan dalam usia 19 tahun pelajar dari kedua-dua program ini, jika cemerlang, layak memasuki program ijazah aliran sains (3 tahun kecuali perubatan 4-5 tahun) atau perundangan (3 tahun) atau perakaunan (4 tahun) dan selepas tamat belajar, bakal memasuki dunia pekerjaan di usia muda, 21-22 tahun.

Kalau anda sanggup menghadapi program SATU TAHUN matrikulasi, dengan matlamat jelas nak cepat dapat belajar ke ijazah maka pilih matrikulasi. INGAT! matrikulasi sememangnya bakal menguji kemampuan anda. Ada segolongan individu takut ke matrikulasi kerana takut gagal. Well, memanglah ada peluang gagal jika gagal merancang kejayaan sendiri. Matrikulasi adalah program khas, program terpantas masuk ke peringkat ijazah. Dalam usia 19 tahun awak dah menjejak kaki dlam tahun pertama ijazah, berbanding program diploma yang memakan masa 3 tahun. Ketika usia 21 tahun barulah menjadi pelajar ijazah di tahun pertama. Nampak tak bezanya. Matrikulasi mencabar tetapi berbaloi kerana dgn itu awak berpeluang (dgn syarat berjaya dengan cemerlang di matrikulasi dan ijazah) memotong pelajar lepasan diploma yang baru belajar ke ijazah dengan memasuki dunia pekerjaan lebih cepat. Di usia 22 tahun awak dah boleh mencari pekerjaan bersandarkan ijazah awak. Takkah berbaloi ke matrikulasi. Tetapi pastikan awak mengubah kaedah belajar dan strategi belajar, matrikulasi bukannya SPM lagi.
Sports, nak pergi okay gak, tetapi kalau sifu tak silap ia adalah program diploma, so mahmud fikirlah sendiri, nak laju ke ijazah atau mulakan langkah perlahan di diploma.
Seperti kata nabil, “Lu pikirlah sendiri!” heheh

budakPTS,
setakat ini, pelajar matrikulasi hanya ‘laku’ untuk IPTA. Kalau adapun bekas pelajar matriks ke luarnegara, ia adalah program khas untuk pelajar cemerlang (sifu ada sebut perkara ini dalam komen lain sebelum ini) tetapi dari ucapan pengarah bahagian matrikulasi, ianya untuk menjadikan peljar cemerlang itu tenaga pengajar matrikulasi. Awak nak jadi doktor, so tak payahlah mohon ke luar negara melalui matrikulasi. Teruskan saja menjadi doktor di USM, UM atau UKM, dah mencukupi.


Matriks hanya tawarkan program persediaan sebelum ijazah, selalu digelar pra-universiti. Dari segi persaingan ia akan bersaing secara langsung dgn pelajar STPM dan program asasi kerana ketiga-tiga ini adalah prgram pra-u ke ijazah. IPTA dan IPTS adalah organisasi pendidikan peringkat tinggi, diploma, ijazah, masters dan PhD.

2 comments:

  1. Terima kasih atas penerangan. Anak saya dpt matriks yg satu tahun. Ini kata2 semangat yg akan saya sampaikan pada dia. Terima kasih ya Puppet.

    ReplyDelete